De metadescription zijn de eerste regels tekst die je ziet onder te titel van een webpagina bij de zoekresultaten van een zoekopdracht. Je leest in een paar regels waar de pagina over gaat en of het de informatie bevat die je zoekt. Daarom is een goede metadescription belangrijk. Het kan het verschil zijn tussen veel bezoekers of geen bezoekers voor je webpagina.
Wat is een metadescription?
Als je een zoekopdracht invoert in de zoekmachine, krijg je hyperlinks te zien waar je op kan klikken met daaronder een korte omschrijving: de metadescription. Het vormt de eerste indruk van de pagina; in 165 tekens krijg je een indruk waar de tekst over gaat. Je hebt niet veel ruimte voor deze eerste indruk. Ter vergelijking: de metadescription van deze alinea gaat tot en met: de metadescription. Een copywriter valt met de deur in huis wanneer hij deze tekst schrijft. Maar zoals vaak met copywriten het geval is, houdt het schrijven van een metadescription meer in dan alleen een slimme woordkeuze.
Metadescription en zoekwoorden
Als er zoekwoorden in de metadesciption staan, worden die sneller gevonden, omdat de metadescription als tekst als extra belangrijk wordt gemarkeerd door de zoekmachine. Zo scoor je dus extra punten op vindbaarheid en kom je makkelijker bovenaan de zoekresultaten te staan.
De zoekmachine markeert niet alleen de metadescription maar ook kopjes (headers) als extra belangrijk. Zo kan een copywriter expres met meerdere kopjes werken om een tekst zowel door de kopjes als door de metadescription extra goed vindbaar te maken. Een copywriter streeft ernaar om de betreffende zoekwoorden te verwerken in de:
- titel van de webpagina;
- tussenkopjes;
- metadescription.
De eerste regels van je pagina in de zoekresultaten
Als je een webpagina maakt, wil je dat deze gevonden wordt door Google en andere zoekmachines. Daarvoor gebruik je niet alleen het juiste zoekwoord, maar ook een goede omschrijving van je pagina. Daarvoor gebruik je de eerste regels die je in het zoekresultaat ziet: de metadescription.
Bovenstaande metadescription houdt op bij: maar ook een, zonder dat het zoekwoord (metadescription) is genoemd. Het staat zelfs niet de titel. Daarom moet je het zoekwoord op tijd vermelden en is het slim om met regelmaat nieuwe headers in te voeren, zodat je ook meerdere metadescriptions krijgt. Zo kan je de zoekwoorden weer opnieuw markeren. Maar de algemene leesbaarheid van een webpagina moet wel gewaarborgd blijven; het leest erg vervelend als je om de drie regels een nieuwe header invoert.
Je ziet dat een tekst schrijven voor het web lastiger is dan het misschien lijkt. Heb je een professionele tekstschrijver nodig? Neem dan contact met mij op!