Hyperlinks en tags zijn een belangrijk deel van een digitale tekst. Ze helpen je vindbaarheid te verhogen en om je lezer geïnteresseerd te houden in je webpagina. Maar het geen kwestie van zomaar iets intikken.
Hyperlinks: multifunctioneel gereedschap voor een website
Hyperlinks kunnen om verschillende redenen worden ingezet. Ze vergroten de gebruikersvriendelijkheid van je website en zorgen ervoor dat je website vaker wordt bezocht. Daarnaast helpt het je lezers binnen je website te navigeren (‘klik hier en je komt op de homepagina’). Ze kunnen ook extra informatie geven die niet op je eigen website staat. (‘Voor meer informatie over creatief schrijven, kijk je op verhaalentaal.blog‘).
Hyperlinks zijn makkelijk in te zetten, maar als je ze ook nuttig en gebruiksvriendelijk wil inzetten voor de algemene leesbaarheid van een tekst is er een aantal dingen waar je op moet letten:
- Is de functie van de hyperlink duidelijk?
- Heeft de hyperlink meerwaarde voor de tekst?
- Wat is de tekst van de hyperlink?
De functie van een hyperlink
Heel simpel uitgelegd is de hyperlink de ‘klik hier’-tekst’ op een website. Maar die ‘hier’ moet duidelijk zijn. Wat gebeurt er als je op die knop klikt? Word je naar een andere pagina op de website gestuurd? Kom je op een andere website terecht? Of ga je afrekenen bij een webshop?
Als het niet duidelijk is wat een hyperlink gaat doen, dan verliest hij zijn waarde en is hij enkel vervelend.
De meerwaarde van een hyperlink
Het is verstandig om hier en daar hyperlinks in je tekst toe te voegen. Ze zorgen ervoor dat je lezer langer op je website blijft surfen. Daarnaast maken verwijzingen naar andere websites voor verdere verdieping van een onderwerp een webpagina aantrekkelijker. Maar overdaad schaadt:
Als je creatieve verhalen schrijft, moet je opletten dat je geen storende personages neerpent. Enkele voorbeelden zijn de perfecte Mary Sue, de succesvolle alfaman Joe Sixpack, de vrouwonvriendelijke Sexy lamp en de antiheld die zit te wachten tot de Magic Pixie Dream Girl hem uit zijn lijden verlost.
Als de lezer al deze hyperlinks aan zou klikken, is hij een halfuur verder; hij heeft eerst nog vier volledige artikelen te lezen. Je kan beter de hyperlinks over de tekst verspreiden en waar mogelijk de informatie die je wilt doorlinken samenvatten door naar een overzichtspagina door te verwijzen óf één van de hyperlinks uitzoeken en die in de schijnwerpers zetten:
Als je creatieve verhalen schrijft kan je veel storende personages creëren. Mary Sue is daar de bekendste van. Hier lees je hoe je haar kan vermijden. Zodra dat lukt, zal je vele andere storende personages makkelijker kunnen herkennen en vermijden.
Hou goed in de gaten wanneer een hyperlink nog (meer)waarde heeft voor je tekst.
De tekst van een hyperlink
Je moet goed bedenken welke tekst je een hyperlink geeft. Je hebt grofweg twee opties: de ‘klik hier’-hyperlink en de omschrijvende hyperlink. Laatstgenoemde is iets als: tips voor creatief schrijven. Het spreekt voor zich waar de hyperlink over gaat of naartoe verwijst. Om hyperlinks optimaal te laten werken, zowel voor de vindbaarheid van de zoekmachine als het gebruiksgemak en de leesbaarheid van de tekst, moet je een goede mix van beide vinden.
Als je alleen maar ‘klik hier’ gebruikt als hyperlink, wordt je pagina onoverzichtelijk. Daarnaast leest het ook niet fijn als je vaak ‘klik hier’ ziet staan: daar wordt een tekst drammerig van. Daarom is het prettig om ook omschrijvende hyperlinks toe te voegen. Niet alleen leest de tekst fijner, hij wordt ook nog eens een keer extra door zoekmachines gevonden.
Als je tekst is: dit is een vooraanstaande schrijverswebsite, doet de zoekmachine twee dingen:
- Hij leest de tekst van de hyperlink als zoekterm (in dit geval ‘schrijverswebsite’).
- Hij leest de website waarnaar je linkt als een tag in je bericht (in dit geval is dat schrijvenonline.org).
Misschien besef je al dat een hyperlink met een lange tekst een bepaald gevolg heeft:
Hoe langer de hyperlink, hoe specifieker de zoekterm
Je kan dus beter schrijverswebsite in een hyperlink zetten dan dit is een vooraanstaande schrijverswebsite. Dat eerste wordt vaak als zoekterm gebruikt, dat laatste vrijwel nooit, omdat het geen goed zoekwoord is; de tekst is te specifiek.
Linkbuilding
Hyperlinks worden ook veel gebruikt om aan linkbuilding te doen. Dan verwerk je een hyperlink in je tekst die verwijst naar een andere website, zodat die website vaker wordt bezocht. Zodra een link naar jouw website op veel verschillende websites staat, is de kans groter dat er iemand vanaf een andere website op jouw website terecht komt.
Linkbuilding kan een vriendendienst zijn, maar meestal is het een weloverwogen en betaalde marketingstrategie om meer bekendheid te geven aan een bedrijf en/of diens website.
Tags gebruiken om een vindbaarheid te verhogen
Tags zijn de woorden met een hashtag (#). Ze worden gebruikt om duidelijk te maken waar jij over praat. Zo kunnen mensen die erover mee willen praten je makkelijk terugvinden, of alle ‘gesprekken’ daarover meteen bij elkaar op een rijtje zien staan. Het heeft ook voordelen voor de zoekmachine. Als je een hashtag gebruikt, markeer je het gebruikte onderwerp of het specifieke woord. Daarmee vertel je de zoekmachine: ‘Hier gaat mijn pagina over.’ of: ‘Hier wil ik op gevonden worden.’. Net zoals bij een goede zoekwoordendichtheid vergroot je met hashtags dus de kans dat je internetpagina wordt gevonden en bezocht. Hashtags inzetten kan op twee manieren:
- Je zet een hashtag in die al veel wordt gebruikt en sluit je daarbij als het ware aan bij een gesprek dat al gaande is.
- Je maakt een eigen hashtag en begint daarmee een nieuw gesprek. Daarbij is het wel belangrijk om te beseffen dat je die hashtag vaak en op meerdere platformen moet gebruiken. Als mensen niet weten dat je over iets praat, kunnen ze zich niet bij het gesprek aansluiten. Een nieuwe hashtag effectief in het leven roepen kost veel tijd en moeite.
Je moet hashtags gebruiken om jezelf vindbaar(der) te maken op het internet en goed afwegen welke je inzet. Gebruik je er te veel, dan oogt je tekst rommelig. Gebruik je er te weinig, of zet je in op een veel te maffe of specifieke hashtag, dan zal je weer niet gevonden worden. Verplaats je in de lezer: zal je eerder zoeken op iets als #aanvakantietoe of #ikkannietmeerikwilzomervakantie?
Je ziet dat een tekst schrijven voor het web lastiger is dan het misschien lijkt. Heb je een professionele tekstschrijver nodig? Neem dan contact met mij op!