Teksten op het internet zijn niet voor altijd bruikbaar of interessant. Een copywriter kijkt naar de intentie van een tekst, hoe lang hij relevant blijft en past daar de inhoud en het taalgebruik op aan.
Hoe lang moet de tekst relevant blijven?
Het is voor een copywriter belangrijk om te weten hoe lang een tekst relevant blijft, zodat hij het taalgebruik en de inhoud van de tekst erop aan kan passen. Dat kan tegenstrijdig klinken: je wil op internet toch dat je tekst altijd gelezen kan worden? Je wil met online teksten immers een website vullen of iets melden waardoor je makkelijker vindbaar bent. Dan moet je tekst toch altijd belangrijk blijven? Dat is vaak het geval, maar lang niet altijd. Er zijn veel dingen die continu veranderen, of die na een bepaalde tijd niet meer belangrijk zijn. Denk aan:
- het weerbericht: het zonnetje van vandaag garandeert geen zonneschijn voor morgen;
- een vacature: een vacature kan gevuld zijn, of een freelancer heeft na een week solliciteren weer een volle agenda;
- mededelingen: wegens onderhoud is het apenverblijf de komende week gesloten voor publiek.
Andere keren is een tekst juist tijdloos, omdat de feiten niet (meer kunnen) veranderen:
- De maand mei 2021 was uitzonderlijk koud en regenachtig;
- Als je een omelet wil bakken, heb je eieren en een koekenpan nodig;
- Facebook werd opgericht door Mark Zuckerberg en groeide in enkele jaren uit tot een miljardenbedrijf.
Natuurlijk kan je een tekst achteraf nog aanpassen of verwijderen, maar als je aan het schrijven van een tekst begint, moet het eerste uitgangspunt wat betreft tijdelijk of niet tijdelijk wel duidelijk zijn voor een copywriter.
Evergreen content
Evergreen content is jargon voor copywriters en tekstschrijvers voor duurzame tekst: tekst die niet veroudert. Evergreen content zijn vaak de webpagina’s waarop de basis van een website wordt gebouwd. Denk aan de homepagina, misse en visie of de pagina’s met informatie over een bedrijf. Natuurlijk zijn pagina’s met algemene informatie ook evergreen content. Deze pagina is dat ook: de definities van actuele content en evergreen content zullen niet veranderen.
Als het artikel verder was ingegaan op vragen als:
- Waar schrijven de meeste tekstschrijvers op dit moment over?
- Boekentrends bij jongeren deze zomer;
- Willen de mensen dit jaar het liefst op vakantie naar Spanje of gaan ze massaal naar Griekenland?
was het artikel niet meer evergreen geweest, tenzij je uitdrukkelijk jaartallen of andere specifieke tijdsaanduidingen in het artikel zou vermelden. De antwoorden van dit jaar zullen waarschijnlijk anders zijn dan de antwoorden die over drie jaar worden gegeven. Als de teksten aansluiten bij de actualiteit, dan schrijft een copywriter actuele content.
Actuele content
Actuele content zijn teksten die ingaan op de actualiteit en dus ook kunnen verouderen of op den duur hun relevantie verliezen. Daardoor krijgt actuele content iets ‘dringends’: het moet nú gelezen worden, voor het zijn waarde verliest. Enkele duidelijke voorbeelden van actuele content die ‘dringend’ zijn:
- Bepaalde standaard reclameslogans zoals: ‘Op is op’ en ‘Zolang de voorraad strekt’ Eens verloopt de aanbieding…
- Sportverslagen: ‘Voetbalteam A verslaat team B met 3-0’. Dat is nu interessant, maar volgende week gaat de eredivisie weer verder en dan is het vooral interessant hoe team A met 2-1 is verslagen door team C.
Actuele content is niet meteen een tekst die de lezer probeert aan te zetten tot handelen of kopen, zoals je kan zien bij de uitslagen van een voetbalwedstrijd. Een copywriter maakt actuele content vaak nog wat aantrekkelijker door wat extra informatie toe te voegen, omdat bij actuele content veel mensen praten over hetzelfde onderwerp. Als de copywriter dan wil dat zíjn artikel wordt gelezen, moet hij ervoor zorgen dat hij zijn lezer voldoende kan prikkelen. Dat kan met hyperlinks en tags, maar ook door (subtiel) over andere dingen te schrijven die zijn lezerspubliek nog meer interessant zal vinden. Daarvoor biedt een website als Google Trends uitkomst.
Google trends
Google trens is een website die bijhoudt hoe populair bepaalde zoekopdrachten zijn. En dat niet alleen: je kan ook kijken welke zoekopdrachten verhoudingsgewijs het populair zijn, in welke regio bepaalde zoekwoorden het populairst zijn en ook waar mensen die zoeken op een bepaald zoekwoord nog meer naar zoeken. Dat vormt belangrijke en waardevolle informatie voor een copywriter. Je kan je wel indenken dat de zoekterm ‘ijsjes’ populairder is in de zomer dan in de winter. Maar Google Trends geeft dus ook informatie als:
- ‘Cornetto’ is onder de ijsjes een snelle stijger in de zoekopdrachten;
- De term ‘ijsjes Albert Heijn’ is een snel stijgende gerelateerde zoekopdracht;
- Met name in Zuid-Holland wordt er gezocht op de ijsjes van Albert Heijn.
Als een copywriter dan de opdracht krijgt om een actuele content tekst te schrijven over ijsjes, kan dat met iets globaals als: Volgende week gaat de temperatuur voor het eerst dit jaar boven de vijfentwintig graden uitkomen. Het is weer tijd voor ijsjes! Waterijsjes, softijsjes, of hoorntjes; je kan vast niet kiezen. Albert Heijn heeft een ruime keuze aan ijsjes. Ren nu naar de winkel en laat de zomer maar beginnen.
Dan maak je -namens de Albert Heijn- reclame voor ijsjes. Op zichzelf is er niet veel mis met deze tekst, maar met de gegevens van Google Trends van hierboven, is je actuele content tekst veel effectiever als je iets schrijft als:
Heb jij ook al zin in de zomer, nu het warmer wordt? De ijsjes van Albert Heijn komen in verschillende soorten en smaken. Daarbij ontbreekt de vertrouwde Cornetto natuurlijk niet in het assortiment. Alle Albert Heijn filialen in Zuid-Holland hebben deze klassieker deze week in de aanbieding.
Want zo vinden niet alleen mensen die zochten op ‘ijsjes’ jouw tekst, maar óók nog eens mensen (uit Zuid-Holland) die zoeken op Cornetto, of de ijsjes van de Albert Heijn.
In de eerste tekst komt ‘ijsjes Albert Heijn’ niet als zoekterm terug, omdat de woorden ‘ijsjes’ en ‘Albert Heijn’ te ver uit elkaar staan om een zoekwoord te vormen.
Als je extra, populaire zoektermen in je tekst verwerkt, is de kans groter dat jouw actuele content opvalt tussen de vele teksten of berichten die over een veelbesproken onderwerp gaan.
Zo moet een copywriter goed afwegen wanneer en op wat voor manier hij bepaalde teksten schrijft.
Je ziet dat een tekst schrijven voor het web lastiger is dan het misschien lijkt. Heb je een professionele tekstschrijver nodig? Neem dan contact met mij op!