Nadine van de Sande SEO in het kort Zoekwoordendichtheid

Zoekwoordendichtheid

Een goede zoekwoordendichtheid is een van de belangrijkste dingen van SEO. Het geeft aan of je website of je zoekwoord makkelijk of juist helemaal niet te vinden is door zoekmachines.

Wat is een zoekwoord of keyword?

Een zoekwoord (ofwel keyword) is het woord of de paar woorden die je invoert in een zoekmachine. Een zoekmachine kan alleen websites vinden voor een specifieke zoekopdracht als de gewenste zoekwoorden ook op de website staan. Tot zover is dat waarschijnlijk niets nieuws. Dan denk je misschien: dus als ik maar vaak genoeg een zoekwoord in mijn tekst verwerk, word ik wel gevonden. Maar zoekmachines hebben dat trucje in de gaten. Daarom moet je zorgen voor een goede zoekwoordendichtheid. Dat is maar goed ook…

Een lawine van zoekwoorden

Als het zou werken om maar zoveel mogelijk zoekwoorden in je tekst te verwerken en zo gevonden te worden, dan krijg je teksten die niet fijn meer lezen of die veel minder informatie bevatten dan je zou verwachten van een aanbevolen tekst. Stel dat je een artikel zou schrijven met als zoekwoord ‘aardbeien’. Als je voornaamste doel zou zijn bovenaan te komen in de zoekresultaten door zo vaak mogelijk het woord ‘aardbei’ te gebruiken, zou je tekst er ongeveer zo uit komen te zien:

Als iedereen iets weet over aardbeien, dan is het wel dat aardbeien ontzettend lekker zijn. Er zijn verschillende soorten aardbeien, maar alle aardbeien zijn heerlijk zoet. Tot zover niet veel nieuws over de aardbei. Ook weet vrijwel iedereen dat een aardbei heel broos is. Daarom moet een aardbei met veel zorg worden geplukt. Als je je wel eens hebt afgevraagd waarom je lekkere aardbei wat duurder is, dan weet je nu dat dat komt omdat een aardbei dus niet zo makkelijk van het veld kan worden gehaald als bijvoorbeeld maïs.

Je merkt waarschijnlijk wel dat dit vreselijk vermoeiend leest. Bovendien ben je niet veel wijzer geworden van deze tekst. De praktijk van overdadig veel zoekwoorden gebruiken wordt ook wel ‘keyword stuffing’ genoemd.

Er zijn verschillende soorten aardbeien. Ze zijn heerlijk zoet, maar wat duurder. Dat komt omdat ze kwetsbaar zijn en daarom met zorg moeten worden geplukt.

Deze tekst is inhoudelijk hetzelfde, maar leest veel prettiger.

Bekijk het zo: je kan wel gevonden worden, maar de bezoekers zullen je website snel verlaten als ze zich niet door je tekst heen kunnen worstelen. En als je een bedrijf hebt, hoef je met moeilijk leesbare teksten op je website geen klanten te verwachten. Het is alsof je iemand een winkelpand binnenlokt met de belofte dat je heerlijke aardbeien verkoopt en de klant vervolgens met alleen een (slecht geschreven) flyer over de vrucht weer de deur uitstuurt. De klant kwam naar je toe omdat hij aardbeien wilde kopen voor op een beschuitje, niet om een ongevraagd papiertje in de hand gedrukt te krijgen.

Een goede zoekwoordendichtheid

Een goede zoekwoordendichtheid zorgt ervoor dat je tekst te vinden is in de zoekmachine. Je moet dus niet te veel zoekwoorden verwerken in je tekst, maar ook niet te weinig. Een te lage zoekwoordendichtheid is voor een zoekmachine als een speld in een hooiberg zoeken.
Een juist zoekwoordenaantal wordt niet uitgedrukt in een aantal woorden, maar in een percentage. Het voordeel hiervan is dat het niet uitmaakt of je veel tekst wil schrijven. In principe maak je evenveel kans om gevonden te worden met een korte tekst als met een uitgebreid onderzoek, zolang je zoekwoordendichtheid maar het juiste percentage heeft.

Bij deze bewering is een extra opmerking echter wel op zijn plaats:

De zoekwoordendichtheid wordt berekend op basis van de tekst van een hele website.

Dat is een nadeel als je slechts een enkele pagina over een bepaald onderwerp wil schrijven, maar ideaal als je een zoekwoord over een hele website wil verspreiden.

Je hoeft zoekwoorden niet alleen in een lopende tekst te verwerken. Je kan ze ook verwerken in bijvoorbeeld kopjes en titels van een menu. Sterker nog, daar worden ze extra snel door gevonden. Google ziet namelijk door de opmaak van de internetpagina dat een kopje inhoudelijk belangrijker is voor zoekresultaten dan een los woord. Dat is ook wel logisch als je het ziet staan. Kijk maar eens:

De vele manieren waarop je van aardbeien kan genieten

Als dat je kopje is, dan weet je dat er nog je nog meer over aardbeien gaat lezen. Google weet dat het woord aardbei(en) nog een aantal keren terug gaat komen. Logischerwijs kan je geen kopje schrijven over aardbeien zonder dat woord vroeg of laat nog eens te benoemen.

Deze pagina heeft afzonderlijk een goede zoekwoordendichtheid wat met als keyword ‘zoekwoord’. Je kan mijn tekst gebruiken om de proef op de som te nemen. Vind je hem nog leesbaar? Als dat zo is, dan is hij zowel vindbaar als gebruikersvriendelijk. Dat is de kunst van SEO en het belang van een goed gebruik van zoekwoorden.

Je ziet dat een tekst schrijven voor het web lastiger is dan het misschien lijkt. Heb je een professionele tekstschrijver nodig? Neem dan contact met mij op!


Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Related Post